Cara Mulai Bisnis Bagi Pemula

Trik Memulai Bisnis

Jenis Ikan Betta Hiasan

Sejarah Ikan Betta

 

Daftarikan.com – Ikan cupang adalah ikan yang mempunyai sejarah yang panjang. Pada tahun 1849 Theodor Cantor menerbitkan artikel tentang ikan laga yang kemudiannya dinamakan Macropodus pugnax. Pada tahun 1909 C.

 

Tate Regan menyedari bahawa pendapat Cantor adalah salah dan bahawa pugnax sebenarnya adalah spesies yang pernah wujud di alam semula jadi. Regan menamakan semula ikan laga Cantor dengan nama Betta splendens

 

Sebenarnya semua jenis Betta splendens (hickey) yang tersebar di seluruh dunia berasal dari jenis sirip pendek (plakat) dan selama ini jenis ini banyak dipelihara oleh masyarakat di Thailand.

 

Di sana mereka menelurkan ikan laga ini dengan jenis betta liar. Matlamat utama mereka adalah untuk mendapatkan seorang pejuang yang hebat, baik dari segi kekuatan, saiz, gaya pertarungan dan warna.

 

Cara Menanam Ikan Betta

Untuk mengetahui cara menanam ikan cupang dengan mudah, lihat perbincangan kami di bawah:

 

Jenis Ikan Betta

 

Jika dilihat dari kaca mata penghobi, terdapat dua jenis ikan cupang iaitu cupang hiasan dan cupang laga. Bettas hiasan disimpan untuk menikmati keindahan bentuk, warna dan pergerakannya.

 

Manakala cupang laga disimpan untuk berlawan. Perlu diingatkan bahawa di beberapa negara mengadu tentang hickey adalah haram.

 

Cupang hias dan cupang laga dibezakan dengan bentuk dan sifat agresifnya. Untuk mengetahui lebih lanjut, sila lihat cupang hiasan vs cupang laga.

 

Komuniti saintifik merekodkan lebih daripada 73 spesies ikan betta di muka bumi ini. Walau bagaimanapun, tidak semua spesies ini popular sebagai ikan peliharaan.

 

Spesies ikan cupang yang beredar di pasaran kebanyakannya berasal daripada kumpulan kompleks splendens, yang terdiri daripada Betta splendens, Betta stiktos, Betta mahachai, Betta smaragdina dan Betta imbellis.

 

Memilih Induk Ikan Betta

 

Untuk memulakan penanaman ikan betta, langkah pertama yang perlu disediakan ialah mendapatkan induk atau benih yang berkualiti.

 

Induk yang baik seboleh-bolehnya datang dari zuriat unggul, dalam keadaan baik, bebas penyakit dan kecacatan kongenital. Simpan induk jantan dan betina di tempat yang berasingan.

 

Petua Membezakan Betta Lelaki dan Betta!

 

jantan

Jantan: pergerakan tangkas, sirip dan ekor yang luas, warna terang, badan yang lebih besar.

 

perempuan

Betina: pergerakan lebih perlahan, sirip dan ekor lebih pendek, warna kusam, badan lebih kecil.

 

Sebelum pemijahan dilakukan, pastikan induk jantan dan betina telah memasuki fasa matang gonad atau sedia untuk dikawinkan.

 

Demikian pembahasan kita kali ini tentang Cara Menanam hingga Manfaat Memelihara Ikan Cupang, semoga bermanfaat